ALGEMENE VOORWAARDEN

Art. 1 Ons aanbod verbindt ons enkel op voorwaarde dat zij uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard wordt door de klant binnen vervaldatum van de offerte.

Art. 2 De huidige algemene voorwaarden hebben voorrang op alle andere verkoopsvoorwaarden. Samen met de voorwaarden vermeld op de bestelbon en de eventuele bijzondere voorwaarden, vormen zij het contract. De klant wordt beschouwd er kennis van te hebben genomen en deze aanvaard te hebben, met uitzondering van uitdrukkelijk andersluidende bepalingen.

Art. 3 De bestelde werken zullen uitgevoerd worden door ons of voor onze rekening, onder onze verantwoordelijkheid. De annulatie door de klant van een nog niet uitgevoerde bestelling, zal als gevolg hebben dat de klant van rechtswege een forfaitaire vergoeding gelijk aan 25% van de totale prijs van de bestelling zal moeten betalen in ons voordeel. Deze vergoeding dient om onze administratieve kosten te dekken voor het opmaken van de offerte, van de briefwisseling, van het beheer van onze voorraad evenals ter dekking van het winst verlies. In geval van annulatie van de bestelling nadat wij reeds materiaal besteld hebben, behouden wij ons het recht voor om, naargelang het geval, ofwel de uitvoering van het contract te eisen, ofwel een forfaitaire vergoeding te eisen gelijk aan 60% van het bedrag van de bestelling. Deze vergoeding dient om de hiervoor beschreven kosten te dekken, evenals de eventuele strafclausules die wij zouden hebben ten opzichte van onze leveranciers of ter dekking van de aankoop van het materiaal dat deel uitmaakt van huidig geannuleerd contract. Geen enkele annulatie zal nog toegestaan zijn nadat het fabricageproces zal begonnen zijn of dat we reeds voltooide producten bestemd voor de klant hebben verworven. Is gelijk gesteld met een annulatie van een bestelling het feit dat de klant zelf de voorziene werken of een deel ervan uitvoert of door een derde laat uitvoeren. Indien wij zelf het contract annuleren of wijzigen, buiten het geval van overmacht, zal de klant genieten van een vergoeding gelijk aan de ondergane schade.

Art. 4 De prijzen van deze offerte zijn vast en definitief. De BTW, andere belastingen, lasten en hun wijzigingen, zijn altijd ten laste van de bouwheer.

Art. 5 Elk onoverkomelijk obstakel voor de normale uitvoering van onze verbintenissen, met andere woorden elk geval van overmacht (bijvoorbeeld : oorlog en haar gevolgen, ongevallen, weersomstandigheden, stakingen of een lock-out…) bevrijdt ons van onze verbintenissen. Indien het obstakel echter tijdelijk is, zullen onze verbintenissen slechts uitgesteld zijn. In dit geval zal de tijdelijke opschorting van de werken, van rechtswege en zonder vergoeding, de oorspronkelijke uitvoeringstermijn verlengen met een duurtijd gelijk aan de duurtijd van de opschorting, verlengd met de noodzakelijke tijdsduur voor het hervatten van de werken.

Art. 6 De bouwheer is verantwoordelijk voor het bekomen van de vergunningen en toelatingen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken, tenzij anders is vermeld.

Art. 7 Wij zullen ons kunnen keren tegen de bouwheer indien door zijn toedoen de uitvoering der werken vertraging oploopt of dat wij schade lijden. In beide gevallen zullen wij ofwel een verlenging kunnen bekomen van de uitvoeringstermijnen, of zelfs een herziening of de ontbinding van het contract en/of schadevergoeding.

Art. 8 Indien de klant of zijn gevolmachtigde, of zijn architect, ons materiaal oplegt van een bepaalde kwaliteit of herkomst, of van een bepaald type, en dit niettegenstaande onze geschreven terughoudendheid, zijn wij ontlast van alle verantwoordelijkheid wegens beschadigingen veroorzaakt door de keuze van betrokken materiaal of van betrokken procedé.

Art. 9 Om geldig te zijn moeten alle opmerkingen van de klant met betrekking tot de uitvoering der werken, schriftelijk gebeuren. Zo ook moeten alle wijzigingen aan de uitvoering der afgesproken werken, om eender welk motief, aangevraagd hetzij door de bouwheer hetzij door onszelf, het voorwerp uitmaken van een voorafgaand schriftelijk akkoord ondertekend door de contracterende partijen.

Art. 10 Binnen de 15 dagen na het einde van de werken, zal de klant of zijn gevolmachtigde of de architect, op onze aanvraag, overgaan tot de voorlopige oplevering in onze aanwezigheid en zal een proces verbaal opgesteld en ondertekend worden. De voorlopige oplevering bevat de aanvaarding door de bouwheer van de uitgevoerde werken en dekt definitief alle zichtbare fouten. Na deze termijn van 15 dagen zal deze oplevering, of bij afwezigheid van zulke oplevering, beschouwd worden als zijnde voltooid en aanvaard. Het in bezit nemen der werken zonder voorbehoud, door de bouwheer of zijn vertegenwoordiger, geldt eveneens als voorlopige oplevering na afloop van dezelfde termijn van 15 dagen. De definitieve oplevering zal plaatsvinden ten laatste één jaar na de voorlopige oplevering.

Art. 11 Elke klacht moet ingediend worden binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur. Na deze termijn beschouwen wij dat onze facturen aanvaard zijn door de klant en dat deze dus moeten betaald worden.

Art. 12 De klant zal de betaling uitvoeren overeenkomstig de bijzondere voorwaarden (schijven, vervaldagen,..) voorzien in het contract en opgenomen op de factuur. Tenzij anders bepaald zullen de betalingen contant uitgevoerd worden. Ongeacht de overeengekomen betalingsvoorwaarden, staat de klant ons toe, vόόr de levering van materialen of de uitvoering der werken, een bankgarantie op te eisen als waarborg van de uitvoering van diens betalingsverplichtingen.

Art. 13 In geval van niet betaling op de vervaldag, zal er van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest van 8% per jaar verschuldigd zijn vanaf de vervaldag en deze zal verhoogd worden met een conventionele forfaitaire vergoeding van 10% met een minimum van 125 euro. Overeenkomstig het artikel 1254 van het burgerlijke wetboek zal elke gedeeltelijke betaling van de factuur aangerekend worden eerst als betaling van de kosten, dan van de interesten en uiteindelijk van het kapitaal. Deze strafclausule van 10% kan ook door de klant aangevraagd Contrat délégué NL/Algemene verkoopsvoorwaarden bouwsector worden zoals voorzien door de wet van 14/07/1991 indien wij onze verbintenissen niet naleven, bijvoorbeeld indien wij niet het overeengekomen materiaal leveren of de overeengekomen werken uitvoeren.

Art. 14 De niet betaling van een factuur op haar vervaldag maakt de totaliteit van de nog niet vervallen facturen van rechtswege invorderbaar.

Art. 15 Ongeacht voorafgaande bepalingen, verzaken wij niet aan ons recht om, in geval van niet betaling of niet respect door de tegenpartij van zijn contractuele verbintenissen, de uitvoering van onze prestaties uit te stellen of de ontbinding of nietigheid van het contract te eisen evenals de uitbetaling van een te vorderen schadevergoeding.

Art. 16 De materialen en koopwaar die het voorwerp uitmaken van onze overeenkomst, moeten door de koper opgehaald worden op onze zetel binnen de vastgelegde termijn. Indien wij de levering moeten doen, moet deze verplichting schriftelijk voorzien zijn in de bestelbon met opgave van de leveringsplaats. Onze leveringen gebeuren op de wijze door ons gekozen, behalve indien schriftelijk anders overeengekomen. Indien wij de levering doen, zijn de kosten en de risico’s ten laste van de klant.

Art. 17 De materialen en koopwaar blijven onze eigendom tot volledige betaling van hun prijs en bijhorende kosten.

Art. 18  BEPALINGEN OVER PERSOONLIJKE GEGEVENS Alle persoonlijke gegevens die de klant ons verstrekt, worden als vertrouwelijk beschouwd en worden uitsluitend bewaard en verwerkt in het kader van de relatie tussen de klant en ons. Zij worden niet verkocht of ter beschikking gesteld aan derden zonder de voorafgaande goedkeuring van de klant. De gegevens kunnen echter worden doorgegeven aan een partner die tussenkomt in het kader van onze wettelijke verplichtingen of die betrokken is bij de verwerking van de transactie met de klant (bijvoorbeeld: onze boekhouder, een leverancier, een onderaannemer…). Wij verbinden ons ertoe de best mogelijke veiligheidsmaatregelen te nemen om te vermijden dat derden zonder toelating toegang zouden hebben tot de persoonlijke gegevens die de klant ons heeft medegedeeld. De klant heeft altijd de mogelijkheid om kennis te nemen van deze persoonlijke gegevens die wij in ons bezit hebben en te vragen om deze aan te passen of te verwijderen, voor zover dit mogelijk is met het oog op de naleving van onze wettelijke verplichtingen inzake de bewaring van gegevens betreffende handelstransacties. Voor alle inlichtingen over dit onderwerp kunt u uw vragen sturen naar onze maatschappelijke zetel.

Art. 19 Enkel de Belgische wet is van toepassing. De contracterende partijen bepalen dat alle geschillen in verband met de interpretatie, de toepassing, de uitvoering van huidige bestelling of factuur zullen beslecht worden door de rechtbanken van het arrondissement Brussel.